Săptămâna „Şcoala Altfel” 2014

A început Săptămâna Altfel, în care elevii învaţă lucruri noi prin activităţi extracuriculare. Pe lângă excursii, vizite la muzee, la sediile de poliţie şi de pompieri, sunt şi câteva proiecte mai speciale. Spre exemplu, la Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr” din Bucureşti, luni, elevii au făcut schimb de roluri cu profesorii şi au predat la clasă.
„Ce vreţi să învăţăm mai întâi? Despre descălecatul din Moldova sau despre Basarab I care a pus bazele Ţării Româneşti?”, îi întreabă "profesorul" pe elevii de clasa a XII-a, care îl urmăresc cu ceva mai mult interes decât urmăresc în mod normal ora de Istorie. Ei îşi notează conştiincios pe caiete şi participă la oră, pun întrebări şi îi răspund profesorului. Singura diferenţă dintre ora de istorie normală şi ora de istoria din prima zi din săptămâna „Şcoala Altfel” la Colegiul Naţional "Gheorghe Lazăr" din Bucureşti este că profesorul este un elev al liceului. Îmbrăcat la cămaşă, cu ochelari pe nas, o privire uşor emoţionată, cu o bucată de cretă în mână, Alexandru le scrie lecţia la tablă colegilor săi şi le pune întrebări.

La sfârşitul orei le-a dat şi note de 10 celor care au participat mai mult. Nu numai "profesorul" i-a evaluat pe elevi, şi aceştia au făcut comparaţii între o oră predată de un profesor adevărat şi cea predată de colegul lor: "Am avut mai multă încredere în noi, am fost mai deschişi faţă de el, nu ne-a fost frică de o notă proastă", au spus copiii.

Schimb de roluri în clase

Schimbul acesta de roluri s-a petrecut luni în toate sălile de clasă de la "Gheorghe Lazăr". De patru ani, la iniţiativa directoarei adjuncte Ionela Neagoe, elevii şi profesorii fac acest experiment. Astfel, elevi selecţionaţi în urma unui concurs cu dosar şi interviu organizat de consiliul elevilor trec la catedră în locul profesorilor, iar cadrele didactice stau în bancă, de unde supraveghează buna desfăşurare a orei. "Fiind o activitate între elevi, necesită o atitudine mai egalitară pentru o comunicare mai bună. M-am inspirat şi din orele predate de profesori străini, dar mai mult a fost improvizaţie", a povestit Alexandru. El a spus că este pasionat de istorie şi de asta a ales să predea această materie pentru o zi. Nu a trebuit să se pregătească pentru oră, spune el, fiindcă deja ştie destul de multă istorie.

"Mi-am făcut un plan de idei cu doamna profesoară, atâta tot, în rest am venit la oră şi le-am predat colegilor din ce ştiu, în principiu, lecţia despre formarea statelor româneşti este chiar una din preferatele mele, pe asta chiar o ştiam bine", a spus Alexandru.  Profesoara de Istorie, Aura Grigore, s-a declarat plăcut surprinsă de experiment şi că astfel a descoperit ce cultură vastă are Alexandru. "Spre surprinderea mea, elevii sunt receptivi şi interesaţi, chiar foarte atenţi la oră. Alexandru a reuşit să-i captiveze, având o cultură generală vastă pentru un copil de vârsta lui", a spus profesoara. Elevii au fost şi directorii liceului Elevii nu i-au înlocuit doar pe profesori, ci şi pe directori. Spre exemplu, Cristian Ciobănescu, preşedintele consiliului elevilor de la "Gheorghe Lazăr", l-a înlocuit chiar pe Victor Nicolae, directorul liceului. "În clasele a X-a şi a XI-a am ţinut locul unui profesor de matematică fiindcă eu chiar asta vreau să mă fac, profesor de matematică, după ce termin liceul, şi anul acesta am zis că vreau să văd şi cum este să fii director, adică să gestionez şi partea managerială a liceului şi cred că m-am descurcat destul de bine până acum", a spus "directorul".  Cristian a şi luat câteva decizii, spre exemplu a trebuit să înlocuiască profesorii care absentează cu alte cadre didactice, fiindcă erau plecaţi în deplasare la olimpiada de matematică. "Am predat şi eu, am avut o oră la o clasă de a XII-a, mai mult recapitulare fiindcă am terminat materia, deci a fost un dialog, şi eu şi colegii ştiam deja despre ce vorbim, a fost simplu", a spus "directorul" liceului.
El apreciază că vor lua note mari la Bac. Anul trecut, spre exemplu, din 150 de elevi, în jur de 70 au avut peste 9 la matematică la examenul naţional. Colega lui, Simona Mafteuţă, a predat la o oră de Română modele de subiecte pentru Bac. "Am împărţit copiii din clasă pe trei grupe şi fiecare a lucrat la câte un model, am citit rezolvările cu toată lumea şi am tras concluzii. Nu a fost o atmosferă tensionată, a fost chiar ok", a spus Simona. Directoarea adjunctă a liceului, Ionela Neagoe, a povestit pentru adevărul.ro că ideea schimbului de roluri dintre elevi şi profesori i-a venit acum patru ani când, la o oră mai solicitantă, le-a zis elevilor "Cum ar fi să fiţi şi voi profesori pentru o zi să vedeţi cât de solicitant e?".  Cu ajutorul unui profesor care a structurat proiectul l-a implementat de ziua liceului. Experimentul s-a dovedit a fi foarte popular şi a devenit în patru ani o tradiţie a liceului.
 

Abonare newsletter

Recomandă

Promovează-ne

fonpc